هنگامی که Stellantis نمایش چند ساعته EV Day خود را در ژوئیه سال ۲۰۲۱ به پایان رساند ، احساس می کرد که این شرکت سرانجام گوشه ای را در حال چرخش و قفل کردن هک برای آینده الکتریکی است. در طی این ارائه ، مدیرعامل آن زمان کارلوس تاوارس قول داد که هر یک از ۱۴ مارک خودروساز در زیر چتر Stellantis برای آینده الکتریکی محوری باشد و صحنه را برای کل دهه تعیین کند. این شرکت به چهار سیستم عامل جدید تمام الکتریکی قول داده است تا وسایل نقلیه کوچک ، متوسط و بزرگ مصرف کننده و همچنین وسایل نقلیه تجاری غول پیکر روی قاب را در خود جای دهند. استلانتیس قول داد بیش از ۳۰ میلیارد یورو بین اعلامیه EV Day و شروع سال تقویم ۲۰۲۵ هزینه کند ، بنابراین چهار سال از آن اعلامیه حذف شده است ، واقعاً چه چیزی تحویل داده شده است؟ به ظاهر زیاد نیست به هر حال حداقل در بازار ایالات متحده.
اول ، بیایید به آنچه وعده داده شده است نگاه کنیم. در پایان این دهه ، استلانتیس قول داد که ۷۰ ٪ از وسایل نقلیه خود که در اروپا فروخته می شوند و ۴۰ ٪ از وسایل نقلیه آن که در ایالات متحده فروخته می شود “وسایل نقلیه با انتشار کم” خواهد بود که شامل باتری برقی ، هیبریدی و وسایل نقلیه هیبریدی است. چهار سیستم عامل اعلام شده توسط سه ماژول درایو برقی و بسته های باتری استاندارد با دامنه تا ۵۰۰ مایل تکمیل می شود. همچنین گفته می شود که این فناوری باتری حالت جامد را در سال ۲۰۲۶ معرفی می کند.
ما قصد داریم با نام تجاری برند برویم تا ببینیم که آنها در مورد برق در کجا قرار دارند ، بنابراین بیایید وارد شویم. (و تمام برچسب های مربوط به هر مارک توسط Stellantis ، نه ما ، مشخص شد.)
جیپ – آزادی انتشار صفر
جیپ احتمالاً برند Stellantis است که با راه اندازی اولین وسیله نقلیه الکتریکی باتری خود در سال ۲۰۲۴ ، Wagoneer S. ، علاوه بر مدل های پلاگین در حال حاضر Wrangler 4xe و Grand Cherokee 4xe ، برای آینده الکتریکی در ایالات متحده آماده است. همچنین یک قطب نما 4XE PHEV را در بازارهای غیر آمریکایی به فروش می رساند ، و به نظر می رسد که یک قطب نما ترکیبی وقتی مدل نسل بعدی را آغاز می کند ، به ترکیب ایالات متحده اضافه می شود.
Wagoneer S مونتاژ شده با مونتاژ مکزیک ساخته شده بر روی سکوی STLA بزرگ ، از همتای Wagoneer با گاز بنزین آن به طور قابل توجهی کوچکتر است ، در واقع در واقع از Grand Cherokee کوچکتر است. با حداکثر ۶۰۰ اسب بخار و ۳۰۰ مایل برد ، آمار چشم نواز زیادی دارد. خیلی زود می توان گفت که آیا Wagoneer S موفقیت فروش برای جیپ است ، اما با توجه به قیمت خیره کننده تقریبا ۷۰،۰۰۰ دلاری آن ، احتمالاً هرگز یک حجم متحرک نخواهد بود. من واقعاً دوست دارم ببینم جیپ All-Electric Avenger را که در لهستان برای بازار اروپا ایجاد می کند ، به آمریکا می آورد.
با استفاده از Jeep All-Electric Recon در افق ، و تکامل مدل ترکیبی بیشتر پلاگین ، جیپ ممکن است در جای مناسب باشد.
گول زدن – خیابان ها را پاره کنید … نه سیاره
Dodge ، به اعتبار خود ، اخیراً اولین شارژر تمام الکتریکی خود را راه اندازی کرده است ، و این پتانسیل عملکرد دارد که همه نسل های قبلی این نام را شرمنده کند. بنابراین ، اوه ، چرا این موفقیت نیست؟ فروش Dodge در سراسر هیئت مدیره کاهش یافته و تقریباً ۵۰ ٪ نسبت به سال گذشته در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ کاهش یافته است ، و مطمئناً بیشتر از آن برای افزایش قیمت پایه موفق ترین نشان خود به ۶۰،۰۰۰ دلار کاهش یافته است. بخش اعظم درخواست شارژر قیمت شروع ۳۱۹۹۵ دلار آن بود و فروشندگان غالباً تخفیف های قابل توجهی را ارائه می دادند. در حالی که من می خواهم Charger EV را دوست داشته باشم ، به نظر می رسد که Dodge در این مورد کوتاه بینانه بود.
تنها وسیله نقلیه دیگری که Dodge با هر نوع برق ارائه می دهد ، Hybrid Hornet R/T است که به طور موثری یک آلفا رومئو با مجدداً ساخته شده است. این برند قرار است بسیاری از پیشنهادات برق خود را انجام دهد تا حتی نیمی از اهدافی را که برای خودش تعیین کرده است برآورده کند.
رم – ساخته شده برای خدمت به یک سیاره پایدار
کرایسلر – فناوری تمیز برای نسل جدیدی از خانواده ها
کرایسلر ، شما چه می کنید؟ هنگامی که این برند مفهوم جریان هوا را در CES در سال ۲۰۲۲ نشان داد ، با وعده هایی برای آینده همراه شد. جریان هوا آماده تولید به نظر می رسد و احتمالاً باید در اسرع وقت بیرون رانده می شد تا به مردم دلیلی برای بازدید از فروشنده کرایسلر خود بدهد ، اما این پروژه لغو شده است. تنها محصول در طبقه نمایشگاه های کرایسلر در حال حاضر مینی بوس Pacifica است که مسلماً نسخه بسیار خوبی از پلاگین هیبریدی دارد ، اما آن ماشین نزدیک به ده سال تولید است و قطعاً آن را احساس می کند. اگر Stellantis به زودی با کرایسلر کاری هیجان انگیز انجام ندهد ، باید فروشگاه را ببندد ، و این افتضاح خواهد بود.
فیات – فقط سبز است که برای همه سبز باشد
فیات ، حداقل در بازار ایالات متحده ، تنها برند Stellantis است که در واقع به قول ۱۰۰ ٪ وسیله نقلیه برقی خود متعهد و تحویل داده شده است. البته تنها وسیله نقلیه ای که فیات در حال حاضر در بازار ایالات متحده به فروش می رساند 500E است ، بنابراین این یک وعده آسان برای ساختن است. در حال حاضر من هیچ صلاحیتی ندارم ، اما من واقعاً آرزو می کنم که فیات ماشین برقی Topolino City ، Grande Panda خلاقانه و ارزان ، کراس اوور 600E و ون کوچک Doblo را به ارمغان بیاورد. و این به این معنی است که هیچ چیزی از انواع عملکرد الکتریکی 500E و 600E از Abarth نمی گوید. ترکیب Fiat ایالات متحده را با فیات های موجود پر کنید و فیات های بیشتری به فروش می رسانند.
آلفا رومئو-از سال ۲۰۲۴ ، آلفا رومئو آلفا E-Romeo می شود
تنها وسیله نقلیه موجود در ترکیب Alfa Romeo در ایالات متحده با پلاگین ، پیشرانه PHEV اختیاری برای SUV کوچک Tonale است. حداقل در اروپا این برند یک مدل تمام برقی Elettrica را بر اساس پلت فرم مدولار مشترک PSA که با بسیاری از مارک های Stellantis به اشتراک گذاشته شده است ، به فروش می رساند. در روز EV ، این برند قول داد که در سال ۲۰۲۴ برای هر مدل در ترکیب ، یک پلاگین خواهد داشت ، و واقعاً تبدیل به “آلفا e-رومئو” می شود ، هرچه این معنی باشد. با بهره مندی از این اهداف ، به این اهداف دست نیافته است.
Maserati – بهترین در لوکس عملکرد ، برق
من همیشه می خواهم برای مازراتی ریشه کنم ، اما علی رغم یک تلاش مهم بین المللی در فرمول E و دو مدل فولورز تمام الکتریکی در ترکیب خود-Granturismo Coupe و SUV کوچک Converismo و Grecale-به نظر می رسد که در وضعیت ثابت قرار دارد. نسخه های Folgore از Supercar MC20 و Quattroporte کنسرو شده یا به طور جدی به تأخیر افتاده اند ، و به نظر نمی رسد که این برند در این دهه پیشرفت قابل توجهی EV را انجام دهد.
Opel/Vauxhall – سبز جالب جدید است
دقیقاً آنچه را که استلانتیس قول داده است ، انجام می دهد ، هر مدل در ترکیب Opel و Vauxhall در حال حاضر با یک نسخه تمام الکتریکی ارائه شده است ، و آنها بسیار خوب می فروشند. در حالی که بسیاری از این مدل ها از سایر مارک های Stellantis نیز در دسترس هستند ، دیدن نسخه های برقی از مارک های تجاری ، نوهند ، Mokka ، Astra ، Corsa ، Zafira و Combo Small ون دلگرم کننده است. Opel همچنین اخیراً اعلام کرد که به هر خریدار EV یک شارژر دیواری ، گذرگاه شارژ برای شارژ عمومی ، کمک به کنار جاده و ضمانت باتری هشت ساله می دهد. چیزهای باورنکردنی
پژو – تبدیل تحرک پایدار به زمان با کیفیت
پژو با نسخه های EV و ترکیبی از اکثر مدل های آن ، مدتی است که مرزهای تحرک برقی را تحت فشار قرار داده است. فراموش نکنید که نام تجاری Lion یک هیبرید را به رقابت در مسابقات اتومبیلرانی ورزشی استقامتی با راه بازگشت ترکیبی 908HDI FAP در سال ۲۰۰۸ سوق داده است. بسیاری از EV های Peugeot دارای دامنه پیشرو در کلاس و قابلیت بارگذاری وسیله نقلیه هستند. این فرانسوی های الکتریکی سالهاست که در اروپا به خوبی می فروشند. مانند Opel/Vauxhall ، به نظر می رسد مارک های فرانسوی نیز هنگام برقراری برق ، آن را می کشند.
لنسیا – ظریف ترین راه برای محافظت از سیاره
مانند کرایسلر ، Stellantis Lancia را با یک مدل در ترکیب خود قرار داده است. با این حال ، بر خلاف کرایسلر ، لنسیا یک هاچ بک کاملاً جدید Ypsilon در BEV و PHEV موجود است ، نه یک مینی بوس پیری که دارای رقم فروش است. Ypsilon داخلی در اسپانیا منحصر به فرد استاین شده است و سکوی ECMP را با بسیاری از هاچ بک های فشرده برقی Stellantis به اشتراک می گذارد.
Citroën-Citroën Electric: بهزیستی برای همه!
این شاید مورد علاقه من از مارک های اروپایی استیلتیس باشد ، اگر فقط برای داستانی که بنیانگذار شرکت آندره سیتروئن مردی بود که برای اولین بار ۱۰۰ سال پیش در ژوئیه امسال برج ایفل را روشن کرد. برق در خون آنها است و بیشتر مدل ها دارای نسخه های کاملاً برقی و/یا ترکیبی مانند پژو هستند. من همچنین فکر می کنم AMI (تصویر بالا) ماشین برقی کامل است. این یکی همه چیز است. بدون یادداشت
DS Automobiles – هنر سفر ، بزرگنمایی
DS هنگامی که در سال ۲۰۱۴ از سیتروئن خاموش شد ، از جعبه در حال چرخش بیرون آمد ، اما از آن زمان تاکنون تا حد زیادی باقی مانده است که روی تاک پوسیده شود. سپس ، در اواخر سال گذشته ، خودروساز لوکس فرانسوی DS N ° ۸ تمام برقی را تحت فشار قرار داد. این برند چند مدل الکتریکی دارد ، اما به اندازه برادر کوچک خود سیتروئن مرتکب نشده است. من می خواهم تعداد بیشتری از اتومبیل ها را با یک ظاهر طراحی شده مانند N ° ۸ ببینم. DS یک مارک لوکس بد بو است و جهان به آن بیشتر احتیاج دارد.
پایان
Stellantis سرمایه گذاری های بزرگی را در ترکیب اروپایی خود انجام داده است ، اما بازار ایالات متحده را تا حد زیادی بدون مراقبت ترک کرده است. من امیدوارم که لگد زدن کارلوس تاورس از سمت خود در راس شرکت ، امور را برای توسعه آینده کمی آسانتر کند ، اما من می ترسم که هرکسی که هیئت مدیره برای جایگزینی او انتخاب کند ، در مسیر راه رفتن استلانتیس به راه های سابق V8-دوست داشتنی خود ادامه خواهد داد. اگر کرایسلر ، داج و جیپ سریعتر از همیشه به جلو فشار نیاورند ، آنها را پشت سر می گذارند. و نه فقط در ایالات متحده ، بلکه در سطح جهانی. با قدم زدن به تعهدات EV در روز EV در سال ۲۰۲۱ ، کوتاه دیده می شود و استلانتیس را به دوران فلاپ خود سوق می دهد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰